Oświetlenie uliczne
w Jeleniej Górze
Stan obecny i propozycje koniecznych zmian
Wg art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy „Prawo
energetyczne” – oświetlenie miejsc publicznych, ulic, placów i dróg
znajdujących się na terenie gminy (miasta) należy do zadań własnych gmin i
miast.
Do końca 2003 r. środki na finansowanie oświetlenia
dróg publicznych: krajowych, wojewódzkich i powiatowych w granicach miast na
prawach powiatu pokrywane były z budżetu państwa. Od 2004 r. zadania te zostały
przekazane do gmin i miast.
Co składa się na koszty finansowania oświetlenia ulicznego (drogowego)?
Po pierwsze – koszt projektu i budowy każdej linii oświetlenia,
po drugie – koszty eksploatacji tegoż oświetlenia, na które składają
się:
·
koszty opłat za zużytą
energię elektryczną,
·
koszty konserwacji
oświetlenia m.in. wymiana spalonych źródeł światła, usuwanie awarii, malowanie
słupów, pomiary eksploatacyjne i in.
Jak wynika z ustawy z dn. 29 stycznia 2004 r. „Prawo
zamówień publicznych” wyłanianie wykonawcy budowy oświetlenia ulicznego
realizowanej ze środków publicznych jak też wyłanianie wykonawcy konserwacji
oświetlenia ulicznego wymaga ogłoszenia przetargów.
Jak to wygląda w Jeleniej Górze?
Budowa nowych linii oświetlenia ulicznego jak
dotychczas była poprzedzana ogłaszaniem przetargów w celu wyłaniania wykonawców
kolejnych inwestycji, natomiast wykonawca konserwacji oświetlenia ulicznego w
Jeleniej Górze jest od „niepamiętnych” czasów ten sam; jest nim Zakład
Energetyczny, obecnie EnergiaPro Koncern Energetyczny S.A. Oddział w Jeleniej
Górze, mimo, że zgodnie z art. 142 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
umowy, w których występują środki publiczne zawiera się na czas oznaczony, nie
dłuższy niż 4 lata. Prawdopodobnie obecny „żelazny” czy raczej „energetyczny”
wykonawca konserwacji oświetlenia w mieście ma w nieskończoność przedłużaną
umowę podpisaną jeszcze przed transformacją ustrojową w Polsce.
Ale jeżeli nastąpiła transformacja ustrojowa, to czy nie powinny ulec
zmianie lub być unieważnione zawarte w poprzednim okresie umowy, które są
jaskrawo sprzeczne z obowiązującym obecnie prawem?
Mógłby ktoś powiedzieć, że mimo braku procedury
prawnej przy wyłanianiu wykonawcy konserwacji oświetlenia w mieście, obecny
wykonawca wykonuje pełny zakres konserwacji, jaki zgodnie z racjonalnym
postępowaniem powinien od niego żądać Urząd Miasta.
Nic bardziej mylnego, wystarczy przejść się lub przejechać po ulicach
Jeleniej Góry – widać krzywe skorodowane słupy oświetleniowe, na wielu których
są zamontowane energochłonne, wyeksploatowane oprawy. Stan techniczny
niektórych słupów oświetleniowych zagraża obecnie użytkownikom ulic, nie mówiąc
o wrażeniach estetycznych.
Winę za taki stan rzeczy ponosi Urząd Miasta Jeleniej
Góry, który zgodnie z ustawą „Prawo energetyczne” jest odpowiedzialny za
oświetlenie uliczne w mieście. I tej odpowiedzialności nie zdejmuje przekazanie
ostatnio oświetlenia ulicznego Jeleniej Góry do Miejskiego Zarządu Dróg i
Mostów.
Istnieją jeszcze problemy natury technicznej i
prawnej.
Punkty zapalania większości obwodów oświetlenia
ulicznego w Jeleniej Górze tj. wyłączniki, bezpieczniki, zegary astronomiczne i
liczniki energii elektrycznej znajdują się w stacjach transformatorowych, które
są własnością EnergiaPro..., która na pewno nie wyrazi zgody (i chyba
słusznie), aby inny wykonawca konserwacji oświetlenia miał do nich wstęp.
Aby zatem „urynkowić” konserwację oświetlenia w mieście należy najpierw
„wyprowadzić” punkty zapalania oświetlenia ze stacji transformatorowych,
montując obok nich szafki oświetleniowe.
Problem natury prawnej polega na przyznawaniu się
przez EnergiaPro... do własności znacznej części linii oświetleniowych w
mieście. Na ile jest to udokumentowana własność, a na ile poczucie własności
polegające na przejęciu do eksploatacji przez ówczesny Zakład Energetyczny
linii oświetleniowych wybudowanych przez miasto, powinny rozstrzygnąć
istniejące być może w archiwach dokumenty.
Sprawą tą powinny zająć się powołane z obu stron zespoły prawników.
Biorąc pod uwagę konieczność postępowania zgodnie z
obowiązującym prawem, oraz przyszłe korzyści wynikające z urynkowienia
wykonywania konserwacji oświetlenia w mieście, proponowane rozwiązanie należy
wcielić w życie. Wymaga to wytrwałości i determinacji. Miejmy nadzieję, że
obecnym nowym władzom miasta tej wytrwałości i determinacji nie zabraknie.
Jelenia Góra, 17.01.2007 r.
Do wiadomości:
1.
Kluby Radnych Jeleniej
Góry.
2.
Środki masowego
przekazu.
Prezes Zarządu
ROPOiWzK w Jeleniej Górze
Grzegorz Niedźwiecki