Ruch Ochrony Praw Obywatelskich i Walki z Korupcją 


PREZYDENT MIASTA JELENIEJ GÓRY

 

Oświetlenie uliczne w Jeleniej Górze

Stan obecny i propozycje koniecznych zmian

 

Wg art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy „Prawo energetyczne” – oświetlenie miejsc publicznych, ulic, placów i dróg znajdujących się na terenie gminy (miasta) należy do zadań własnych gmin i miast.

Do końca 2003 r. środki na finansowanie oświetlenia dróg publicznych: krajowych, wojewódzkich i powiatowych w granicach miast na prawach powiatu pokrywane były z budżetu państwa. Od 2004 r. zadania te zostały przekazane do gmin i miast.

Co składa się na koszty finansowania oświetlenia ulicznego (drogowego)?

Po pierwsze – koszt projektu i budowy każdej linii oświetlenia,

po drugie – koszty eksploatacji tegoż oświetlenia, na które składają się:

·        koszty opłat za zużytą energię elektryczną,

·        koszty konserwacji oświetlenia m.in. wymiana spalonych źródeł światła, usuwanie awarii, malowanie słupów, pomiary eksploatacyjne i in.

Jak wynika z ustawy z dn. 29 stycznia 2004 r. „Prawo zamówień publicznych” wyłanianie wykonawcy budowy oświetlenia ulicznego realizowanej ze środków publicznych jak też wyłanianie wykonawcy konserwacji oświetlenia ulicznego wymaga ogłoszenia przetargów.

Jak to wygląda w Jeleniej Górze?

Budowa nowych linii oświetlenia ulicznego jak dotychczas była poprzedzana ogłaszaniem przetargów w celu wyłaniania wykonawców kolejnych inwestycji, natomiast wykonawca konserwacji oświetlenia ulicznego w Jeleniej Górze jest od „niepamiętnych” czasów ten sam; jest nim Zakład Energetyczny, obecnie EnergiaPro Koncern Energetyczny S.A. Oddział w Jeleniej Górze, mimo, że zgodnie z art. 142 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych umowy, w których występują środki publiczne zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 4 lata. Prawdopodobnie obecny „żelazny” czy raczej „energetyczny” wykonawca konserwacji oświetlenia w mieście ma w nieskończoność przedłużaną umowę podpisaną jeszcze przed transformacją ustrojową w Polsce.

Ale jeżeli nastąpiła transformacja ustrojowa, to czy nie powinny ulec zmianie lub być unieważnione zawarte w poprzednim okresie umowy, które są jaskrawo sprzeczne z obowiązującym obecnie prawem?

Mógłby ktoś powiedzieć, że mimo braku procedury prawnej przy wyłanianiu wykonawcy konserwacji oświetlenia w mieście, obecny wykonawca wykonuje pełny zakres konserwacji, jaki zgodnie z racjonalnym postępowaniem powinien od niego żądać Urząd Miasta.

Nic bardziej mylnego, wystarczy przejść się lub przejechać po ulicach Jeleniej Góry – widać krzywe skorodowane słupy oświetleniowe, na wielu których są zamontowane energochłonne, wyeksploatowane oprawy. Stan techniczny niektórych słupów oświetleniowych zagraża obecnie użytkownikom ulic, nie mówiąc o wrażeniach estetycznych.

Winę za taki stan rzeczy ponosi Urząd Miasta Jeleniej Góry, który zgodnie z ustawą „Prawo energetyczne” jest odpowiedzialny za oświetlenie uliczne w mieście. I tej odpowiedzialności nie zdejmuje przekazanie ostatnio oświetlenia ulicznego Jeleniej Góry do Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Istnieją jeszcze problemy natury technicznej i prawnej.

Punkty zapalania większości obwodów oświetlenia ulicznego w Jeleniej Górze tj. wyłączniki, bezpieczniki, zegary astronomiczne i liczniki energii elektrycznej znajdują się w stacjach transformatorowych, które są własnością EnergiaPro..., która na pewno nie wyrazi zgody (i chyba słusznie), aby inny wykonawca konserwacji oświetlenia miał do nich wstęp.

Aby zatem „urynkowić” konserwację oświetlenia w mieście należy najpierw „wyprowadzić” punkty zapalania oświetlenia ze stacji transformatorowych, montując obok nich szafki oświetleniowe.

Problem natury prawnej polega na przyznawaniu się przez EnergiaPro... do własności znacznej części linii oświetleniowych w mieście. Na ile jest to udokumentowana własność, a na ile poczucie własności polegające na przejęciu do eksploatacji przez ówczesny Zakład Energetyczny linii oświetleniowych wybudowanych przez miasto, powinny rozstrzygnąć istniejące być może w archiwach dokumenty.

Sprawą tą powinny zająć się powołane z obu stron zespoły prawników.

Biorąc pod uwagę konieczność postępowania zgodnie z obowiązującym prawem, oraz przyszłe korzyści wynikające z urynkowienia wykonywania konserwacji oświetlenia w mieście, proponowane rozwiązanie należy wcielić w życie. Wymaga to wytrwałości i determinacji. Miejmy nadzieję, że obecnym nowym władzom miasta tej wytrwałości i determinacji nie zabraknie.

Jelenia Góra, 17.01.2007 r.

 

Do wiadomości:

1.      Kluby Radnych Jeleniej Góry.

2.      Środki masowego przekazu.

 

Prezes Zarządu

ROPOiWzK w Jeleniej Górze

 

Grzegorz Niedźwiecki